Thursday, July 30, 2009

♥RiNDu..??♥

MySpaceaSSalammualaikum tawan2..

Selamat pagi...semua..agak pelik la kan kenapa aku pagi2 dah updatekan blog nih..actually aku baru kebas sedikit dari demam yang melanda diri aku..aku pun tak tahu cam mane aku boleh demam teruk sangat..mungkin perubahan cuaca yang semakin panas..mana taknya..kebanyakkan pokok yang ada dalam hostel aku telah ditumbangkan..tanpa memikirkan kesannya terhadap kita orang kat sini..straight to the point la..aku sebenarnya update blog nih bukan sebab nak cerita pasal kolej aku..tapi pasal RINDU..?



Kalau kita cakap pasal rindu..tahu kah korang maksud rindu itu sendiri..?erm..mungkin lain orang lain pendapat dan maksudnya..kali nih aku tolong korang ea...setelah aku selidik dan selidik..aku pun buka lah kamus dewan bahasa yang kat internet mencar perkataan RINDU..haa..dah jumpa..nak tau tak..??huhuh..meyh2...kita sama2 fahamkan...

"Menurut kamus dewan bahasa RINDU:
ingin benar akan sesuatu atau ber­jumpa dgn seseorang..
rawan perasaan sangat cinta atau berahi pd seseorang: sayang sekali ~ dendam itu telah menyeksa hatinya; melepaskan ~ men­curahkan perasaan cinta kasih; menanggung ~ menaruh cinta kasih; merindu
menanggung rindu: spt orang ~ sahaja lagaknya; 2. ber­nyanyi-nyanyi kerana rindu, ber­senandung kerana rindu; merindui mempunyai keinginan yg sangat kuat utk bertemu dgn seseorang atau men­dapatkan sesuatu dsb, yg sentiasa berada dlm ingatan, kenangan dsb: orang tua itu ~ anak cucunya; saat itu aku begitu ~ belaian manja ibu dan kemesraan adik-adikku yg tidak akan kutemui lagi di dunia ini; yg pastinya, mereka tetap ~ masakan ibu dan berbuka puasa bersama keluarga; rindu-merindui saling berasa rindu: tentu­nya mereka ~ ketika berjauhan; merindukan... "

Memang sukar nak ungkapkan bila rindu dah bertandang dalam hati..kadang2 kita tak sedar rindu itu wujud..bila kita teringatkan seseorang yang sudah lama tak berjumpa..maka rindu itu bertamu dengan sendirinya..rindu pada ibu,ayah,adik2,teman,kekasih,sahabat,guru2,sekolah,kenangan lama dan macam2..susah kita nak tunjukkan atau pamerkan perasaan rindu pada orang yang kita sayang atau ingatkan..kerana dalam dasar hati kita ada satu jalur yang indah melakar dengan penuh mengasyikkan tanpa kita sedari ia makin bertambah dan bertambah...indah bukan..?

Cam mana kita nak kurangkan perasaan rindu yang sudah semakin menebal..??bila terbacakan blog ZOOL LIGA KAMPUNG..maka terdetik hati untuk mengeluarkan entri ini..mari aku kongsikan tips2 untuk mengurangkan rindu yang dah menyemak dan mengunung ini...

a).. Jangan terlalu kerap menghubungi individu yang dirindui. Ini bagi mengurangkan tahap sayang terhadap individu terbabit
b) Sentiasa menyibukkan diri dengan aktiviti luar.. Dengan melakukan aktiviti luar sedikit sebanyak kerinduaan terhadap seseorang itu dapat dikurangkan.
c) Terdapat juga kes-kes mereka yang merindui orang yang telah pergi meninggalkan diri.. Kita seeloknya patut lebih realistik dengan kehidupan.. Cuba-cubalah mencari rakan-rakan yang baru bagi menggantikan yang telah pergi..
d) Bagi mereka yang belajar di luar negara sudah semestinya rindu pada kampung halaman menjadi sesuatu yang tidak dapat dielakkan.. Banyak-banyakkan berjalan dan melihat dunia ciptaan ALlah yang luas ini.
e) Berdoa dan sentiasa ingat kepada Tuhan. Bagi yang beragama Islam amat-amatlah digalakkan untuk beribadat samada solat, membaca Al-QUran, berdoa dan sebagainya. Ini sudah semestinya cara yang efektik dan sentiasalah merinduiNya… AMIN..
f) Mencari hobi yang mampu mengisi kekosongan perasaan rindu.. Anda boleh mencuba banyak hobi seperti melukis, menulis, origami dan sebagainya..



Marilah kita sama2 praktikkan ia..huhu..sesungguhnya..aku begitu merindui zaman kanak2 dan kenangan masa lalu......

1 comment:

♥♥♥aRiSa FunAbAsHi♥♥♥ said...

erlo2..testing 1..2..3..??

komen3...

Related Posts with Thumbnails